Ilmiö nimeltä Google AuthorRank – eli miksi sisältömarkkinointi on parasta hakukoneoptimointia

HAKUKONEOPTIMOINTI, SISäLTöMARKKINOINTI, SOSIAALINEN MEDIA |

Kellekään ei tule yllätyksenä, että Google haluaa tehdä hakutuloksistaan entistä laadukkaampia. Viime aikoina tämän asian tiimoilta on nähty mielenkiintoisia vihjeitä tulevasta.

Google haluaa, että sen hakukone ymmärtää pelkkien hakusanojen lisäksi myös asiayhteyksiä. Vieläkin mielenkiintoisempaa on kuitenkin se, että jatkossa Google ei ole kiinnostunut pelkästään sisällöstä, vaan myös siitä, kuka sen on tuottanut.

Google AuthorRank

Koska jargonin määrä ei ole itseisarvo, yritän käsitellä ilmiötä nimeltä AuthorRank mahdollisimman selkokielisesti.

Käytännössä Google on luonut uuden tavan luokitella hakutuloksia. AuthorRankin tarkoituksena on pisteyttää nimenomaan sisällöntuottajia. Jatkossa hakukoneiden tulokset määräytyvät siis sekä sisällön laadun että sisällöntuottajan maineen perusteella.

Tässä vaiheessa lienee syytä huomauttaa, että AuthorRankia ei ole vielä otettu käyttöön, mutta sen lanseeraus on enää ajan kysymys.

Mistä mainetta (ja mammonaa?)

Ei liene yllättävää, että AuthorRankin keskipisteessä on yhteisöpalvelu Google+, joka on korvannut entiset Google-profiilit.

Google+:n avulla Google näkee, mitä sisältöä jaetaan ja kulutetaan eniten, ja se osaa antaa sille lisäarvoa hakukonetulosten joukossa.

Jos sisällön tuottaja on linkittänyt sisällön Google-profiiliinsa, Google näkee myös, ketkä tuottavat eniten jaettua ja kulutettua sisältöä.

Sisällöntuottajien mainetta mitataan aihepiireittäin, eli esimerkiksi Snoobi voisi olla uskottava taho internet-markkinoinnin saralla, mutta vähemmän uskottava ruoanlaitossa.

Mitä tämä tarkoittaa käytännössä?

Sekä asiayhteyksien korostaminen (niin sanottu semanttinen hakumalli) että AuthorRank tähtäävät siihen, että Google-haku toimisi ensisijaisesti asiasisällön eikä pelkkien hakutermien pohjalta.

Käytännössä perinteinen hakukoneoptimointi, joka on keskittynyt oikeiden termien löytämiseen ja viljelyyn, tulee menettämään tehoaan, ja hakukoneoptimoinnin ensisijainen työkalu tulee olemaan sisältömarkkinointi.

Mitä enemmän hyötyä (vaikkapa blogin muodossa) yritys ihmisille tuottaa, sitä korkeammalle se tulee hakutuloksissa pääsemään.

Miten voin varautua AuthorRankiin?

Vaikka AuthorRank ei vielä olekaan käytössä, siihen kannattaa varautua jo nyt.

Ensimmäinen askel on aloittaa blogin kirjoittaminen. Mieti, minkälaista sisältöä sivustosi ihannekävijät kaipaavat, ja ala tuottaa sitä.

Usein sisältöä voi tarjoilla myös oman avainosaamisen ulkopuolelta. Esimerkiksi keittiöitä myyvät yritykset voivat aloittaa ruokablogin, autokaupat voivat keskittyä autostereoihin tai karvanoppiin, kampaamoyrittäjä voi etsiä upeita frisyyrejä ympäri maailman…

Tulevaisuuden avainsanoja ovat luovuus ja uskallus.

Kun olet saanut blogisi pystyyn, linkitä se Google-profiiliin. Lisää käytännön tietoa saa esimerkiksi tästä infografiikasta.

P.S. Sisältömarkkinoinnissa alkuun auttaa Snoobin sisältömarkkinointiopas, ja muihinkin asioihin löytyy apu tarvittaessa. Jos sinulla on kysymyksiä AuthorRankista tai siihen varautumisesta, ota yhteyttä Snoobiin .